מוקדי החירום הטלפוניים בישראל מתאפיינים בתבנית חיוג זהה: 1##, למשל: 101. בשל הרגישות והצורך בזמינות מקסימלית בחיוג למספרים אלה, השיחות מנותבות בדרך הקצרה והמהירה ביותר אל מוקדי החירום. משמעות הדבר: שיחות אלה לא מנותבות דרך המערכות שלנו ובפרט אינן מוקלטות.
כמה דוגמאות למספרי חירום:
- 100 משטרה
- 101 מגן דוד אדום
- 102 כיבוי אש
- 103 מוקד חירום חברת החשמל
- 104 פיקוד העורף
- 105 המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת / דיווח על נעדרים
- 106 מוקד עירוני
כל המספרים האלה ולמעשה כל מספר בן 3 ספרות שמתחיל בספרה 1, מוגדרים כמוקדי חירום ברמה הלאומית ובהתאם החיוג אליהם הוא רגיש.
כדי לצמצם את הסיכוי ששיחת חירום תיכשל, אנו מעדיפים שהשיחה תעבור כמה שפחות "תחנות" בדרך אל היעד. במקום שהשיחה תנותב אל השרתים שלנו ורק אז אל מוקד החירום, השיחה מנותבת ישירות אל מוקד החירום וכלל לא עוברת דרכנו.
שיחות החירום אינן מוקלטות
אין לנו דרך לדעת על שיחות שאינן מנותבות דרכנו. משמעות הדבר היא שהשיחות אינן נרשמות באיזור האישי ואינן מוקלטות. למעשה אין לנו דרך "לדעת" על שיחות כאלה שנעשות מהקו הסלולרי.
אז איך מקליטים?
לא ניתן להקליט שיחות יוצאות מהמנוי אל מספרי החירום. עם זאת, חלק מהמוקדים משמשים גם לחירום וגם לבירורים צרכניים - למשל: חיוג למוקד 103 של חברת החשמל יכול להיות לדווח על מקרה חירום כמו נפילת עמוד חשמל, אך יכול להיות גם בנושא בירור צרכני לגבי חיוב שנעשה בכרטיס אשראי.
כדי להקליט שיחות שאינן בחירום, יש לאתר ולחייג אל המספר "הרגיל" של מוקד השירות של כל ארגון כזה. להלן מספר דוגמאות של מספרים רגילים של מוקדי שירות, שבהן כמובן השיחות יוקלטו כרגיל:
- חברת החשמל: במקום לחייג מספר חירום 103, אפשר ליצור קשר דרך המספר הרגיל 048187100.
- מוקד עירוני: במקום לחייג מספר חירום 106, אפשר לאתר את מספר השירות הרגיל של העירייה. לדוגמה בתל אביב אפשר לחייג 9106* (כוכבית 9106).
- גם במשטרה ובכיבוי אש, יש מספרים פנימיים של המחלקות השונות וכל עוד מחייגים מספר רגיל - השיחה מוקלטת.